Stallsysslor och bio

Vi börjar väl med fredagen...
Det som skulle blivit ett pass i padocken blev en liten utritt istället. Varken jag eller Jennifer var tillräckligt upplagda för lite "fin-ridning" i padocken... så nä, det blev som jag sa fredagsmys-ritt i stället. Utan sporrar eller nåra större krav på hästarna. Det blev ett kyligt fredagsmys... vinden bet ilsket i kinderna. ;) men det gjorde inget... vi pratade om alla världsliga problem vi hade att lösa som alltid och trots kalla fötter och fingrar blir det alltid en bra ridtur!
Men det var ganska gött när man sedan kom hem till ett varmt hus igen och god mat ;) Då var fredagsmyset fulländat ;)
 
Det är min helg denna helg. Det innebär att jag har morgonfodringen.
 
Red ut på en gummiboll till häst igår förmiddag...
Isvinden sedan kvällen innan höll i sig. Hade planer på att föröska hitta någonstans där det fanns lit snö att galoppera i så den lille hästen kunde få bli lite trött. Men det var lättare sagt än gjort att hitta lämpliga ställen (av dom vi brukar rida på) De flesta små vägar vi brukar rida på är nu skottade och ganska hårda i underlaget.
Efter en stund stötte vi på hundar och jägare längs vägen... fågel/jakthundar med oranga västar och människor med visselpipor. Dom tyckte Tubbe var väldigt märkliga.. (vet inte om dom hade sökövning eller nån form av riktigt eftersök... ) Trots att dom häll sig på åkern 100 meter i från oss och hundarna intehade det minsta intresse av Tubbe så tyckte han dom var väldigt konstiga... han blåste upp sig och sedan var han stel som en pinne och PIGG!
Vi tog av in på en väg vi brukar rida på... där fanns lite drivor... vi travade lite där. Han kändes verkligen as mesig och spänd/vinglig i hela kroppen... som att han var i flyktläge beredd att hoppa åt sidan om faran skulle vara framme ;) Han frusade och fräste.
 
Efter en stund upptäckte han ett badkar (som korna dricker i på sommaren) det var ju helt livsfarligt och kunde attakera, trots att han har sett det hunda gånger tidigare och de aldrig förut ens har föröskt hoppa på honom ;)
Men han kastar sig iallafall åt sidan... jag sitter kvar. Men jag blev ganska irriterad...och fick en liten dispyt oss emellan... men den striden gick jag vinnande ur och Tbbe blev tvungen att gå förbi.
 
Efter det var han ännu piggare :b
På vägen hem red jag på en stubbåker (som vi har tilllåtelse att rida på) där lät jag honom galoppera lite.
Han var som en gummiboll... så fort han fick minsta lilla tecken om galopp gjorde han nästan ett litet skutt upp i luften och rullade iväg. Han var inte nöjd om han inte fick galoppera igår... det var den enda gångarten igår där han kändes bekväm med sig själv... snacka om att ha spring i benen. :D
 
Aja... efter ridturen åkte vi på 50års uppvaktning hos Patrics moster. Det var trevligt. :)
 
Direkt efter kalaset åkte vi till stan för att gå på bio. :) Vi såg 100-åringen... rolig film!
Helt klart sevärd *haha*
 
Ja det var lördagen. Nu är det söndag. Hästarna är fodreade, utsläppta och det är mockat och klart i stallet.
Nu ärdet dax för nästa syssla... hämta hö!
Senare under eftermiddagen blir det troligtvis en tur till ridhuset med Jennifer & Idun.
Kanske att vi kommer byta häst en stund under dagens ridpass så att jag får rida fröken Idun en stund.
Vi får se... nu är det dax att hoppa jobbarkläderna och hämta hö :)
 
Ska försöka åka till begagnatboden i etermiddag oxå om det är öppet (en tjej har öppnat en begagnatbod för häst utrustning), behöver göra något åt Tubbes vinterkläder... han har börjat få skav... får hitta något att ha undertäcket tillsammans med bogskyddet, kanske ett tunt stalltäcke med blanktfoder.... hmmm ... vi får se hur hur jag ska lösa det. *suck*
 
Tills vi hörs igen... Ciao! :)
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0