Vett och etikett....

Det kommer det handla om till viss del idag i mitt inlägg!
 
Men först en kort uppdatering. :)
Red ut med Felicia och Ted i måndags... vi var ute i det underbara soliga vädret i över en och en halv timma!
Hästarna var glada och livliga, vi körde lite konditionsträning. :) Det var en mkt trevlig ridtur.
 
På tisdagen red jag återigen ut. Då blev det en skrittrunda tillsammans med Dilba & Wilma. :)
Även då var det underbart soligt väder! Det kändes nästan som vår! :) Härligt!!!
När vi sedan kom tillbaka till stallet var det dax för lite mockning. Släppte ut Tubbe en stund till i hagen...
Hör efter en stund hur han och Elvis springer runt och låter som drakar. De busade rejält!
Så när vi sedan släppte in dom igen hade Tubbe trampat av sig en framsko... :S
 
Kontaktade Gavin på kvällen... och idag var han där och satte dit den igen. :)
Det är värt hur mkt som helst att ha en hovslagare som kan ha sån service att han tar in och skor hästan själv när jag inte kan närvara! TACK Gavin! :)
 
Så igår var jag i stället ute på en liten tur med Idun. :) Ååå va kul det var! Har inte ridit henne på snart ett år!
Vi den här tiden förra året var det snart dax för showen i Gbg och då red ja henne ganska mkt... men som sagt nu var det längesedan. Så när Tubbe hade en vilodag var i stället jag och Idun ute och motionerade. :D
 
Men i dag var ju skon tillbaka på sin vanliga plats... så idag blev det en ridtur på Tubbe tillsammans med Birgitta & Carillo. :) Det var kul! Är återigen sugen på att komma igång med träningen... på onsdag blir det träning för Emily :) Så nu är vi snart på G igen! :)
 

Nu till vad jag tänkte skriva om... nämligen lite "vett & etikett".
Det finns faktiskt en del som jag tycker man bör tänka på vid ridningen...
här följer några punkter som jag anser viktiga! Men det är min åsikt,
hur andra sedan rider har jag egentligen inte med att göra.
 
1. Man rider ALLTID med hjälm!
Det är något jag verkligen avskyr när fölk inte gör! Vad man gör i sin ensamhet i ett privat ridhus det är inget jag bryr mig om. Men när man möter människor ute som rider utan hjälm, eller man tränar bland andra och någon rider utan hjälm då blir jag irriterad! För det är inte att föregå med gott exempel inför yngre personer enligt mig!
 
2. Mobiltelefon. Bland det värsta jag vet är när man rider tillsammans med någon som helt plötsligt släpper all fokus på både hästen och ridsällskapet för att i stället surfa på mobilen, eller prata i mobilen! Det tycker jag är sjukt irriterande! Skulle olyckan vara framme och hästan blir skrämd kan det hinna hända mkt innan ryttaren i fråga får kontroll på situationen, om han eller hon ens sitter kvar! Nä... INTE okej! Mobilen använder man endast i nödfall när man rider!
 
3. Gäller samma med cigaretter faktiskt! (även om jag tycker det är värre med mobilen)
Att man ens kan bli så enormt röksugen att man bara MÅSTE tända en cigg under ridturen är för mig en gåta, men å andra sidan är jag ju ingen rökare heller ;)
 
4. Man håller ihop gruppen om man rider flera tillsammans. Om man vill öka farten kollar man först med de resterande i sällskapet om det är okej! Man drar inte bara i väg!
 
5. Möter man gångare, cyklister eller tex. andra ridande visar man alltid respekt. saktar ner ( om man håller högre hastihet än skritt) och hälsar alltid tycker jag!
 
6. Rider man i trafiken rider man på höger sida, och man hälsar alltid, och tackar de bilister/förare som saktar ner och visar hänsyn! Vill man att folk ska visa hänsyn tycker jag att det är jätteviktigt att visa tacksamhet tillbaka till de som faktiskt saktar in och är vaksamma.
 
7. Ridning på åkermark är inte okej. Om man inte fått tillåtelse.
 
8. Kanske viktigast av allt när man rider i trafiken! Att synas! Använd reflexer så fort du är tveksam på om du är synlig, eller om du vet med dig att du inte kommer vara tillbaka i stallet innan mörkret faller!
 
9. Rider man i tätbebyggt område bör man försöka fösa undan, alternativt åka tillbaka och plocka bort gödseln om hästen bajsar.
 
10. Rider man i ett ridhus eller padock då håller man till höger och skrittar innan för spåret.
Man visar hänsyn och rider i ett tempo som passar... och rejsar inte runt som e jojjo om de andra hästarna blir oroliga!
 
 
Inser ganska snabbt att min lista skulle kunna bli lång över vad jag tycker och tänker kring detta.
Så jag väljer att avsluta den nu. :) Läs och fundera... vad tycker just du är viktigt?
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0