2 månader.

Veckan har gått väldigt fort...!
Tubbe fick vila i måndags efter att ha gått tre dagar på raken. Jag och tjejerna var ute och promenerade i vanlig ordning i ett fortsatt strålande vårväder. 
 
tisdagen var jag i stan på MVC för återkontroll. Kändes jätte konstigt att komma dit utan en stor mage... ;)
Inga konstigheter varken vad det gäller värden eller blodtryck. Kroppen verkar återhämta sig väldigt bra!
Förutom att jag träffade min otroligt goa barnmorska Susanne träffade jag även Mia som förlöste mig :)
Dom är verkligen helt underbara! Så kul att få träffa dom igen och få visa tjejerna för dom.
Svärmor var snäll och följde med mig och hade hand om tjejerna i väntrummet medans jag var inne och gjorde undersökningarna. Tack snälla Lena för hjälpen :)
 
Efter besöket på MVC bad jag mamma komma en stund på eftermiddagen och ha hand om de små så att jag kunde åka en sväng till Tubbe. Det blev en runda med skritt tillsammans med Felicia & Ted. En sväng som kanske inte blev riktigt så avslappnad och lugn som man hade önskat ;) Tubbe var nämligen väldigt mycket på tårna och såg små faror överallt. Så det som var tänkt att ta en timma tog i stället en och en halv timma. :O
Tokstolle ;)
 
Så kom onsdagen och då fyllde Moa & Ida 2 månader :)
Gick här hemma och pysslade under dagen... vädret bjöd inte på någon sol denna dag, bara en massa regn.
Men det gjorde inte så mkt för Tubbe skulle få sin motion i ridhuset på kvällen. Emily skulle rida honom åt mig efter att de andra hade ridit klart sina lektioner. Han var pigg och gjorde ganska omgående som hon ville trots att det nu var längesedan hon satt på honom. :) Det var kul att se honom "in action" igen. <3
Jag värmde upp honom innan hon tog över... vet var väl ungefär vad jag orkade med... ;)
Han är så himla go Tubbe... trots att han inte har åkt transport mer än 1 gång det senaste halvåret så tvekar han inte ens, utan han går rakt på transporten. Underbart att ha en sån häst!!! <3
 
I går, torsdag, vilade Tubbe. Jag och barnen var och mockade på förmiddagen.
Dom sov sig igenom hela stallbesöket som vanligt ;) Bil verkar dom älska att åka för dom somnar
för det mesta som stockar då :) Efter att själv ha kastat i mig lite middag och sedan matat flickorna packade jag ner dem i vagnen och så traskade vi till BVC. Dax för två månaderskontroll (vägning och mätning)
Dom växer som det värsta ogräset... hallå... kan någon stoppa tiden en stund nu? :O
Nu väger dom; Moa: 4620g 54 cm och Ida: 4460g 54cm
När Patric kom hem från jobbet tog vi en promenad på en timma.
 
Idag är det fredag och då kommer farmor Lena och hälsar på sina barnbarn i eftermiddag :)
Hon slutar tidigare och vill gärna vara med flickorna så då passar jag på att åka till Tubbe. :)
Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska rida eller ej... vi får se. Han vilade ju igår...
så skulle inte skada med en skrittrunda... men jag vet inte om min svanskota pallar det. Det är det enda problemet jag har med ridningen just nu, min svanskota. :S Kan inte sitta ordentligt i sadeln för den protesterar kraftigt då. Rida lätt är oxå en form av tortyr nu för tillfället... råkar man sätta sig minsta lilla fel eller på sned så känns det som att den ska gå av :( AJ! men jag antar att det kommer gå över så småningom.
Nåja vi får se vad jag hittar på i eftermiddag. Hade vi haft en ordentlig padock med grus i pixsjö hade man ju kunnat longera eller tömköra, men det känns inte alls lockande när det är så blött ute... eftersom vi har gräspadock! :/
 
Fick förresten ett tråkigt besked i tisdagskväll...min medryttare blev tvungen att avsluta vårt samarbete.
(pga av personligaskäl som jag givetvis vet vad det handlar om) Jättesynd. :/ Men jag förstår henne...
Så nu får jag se mig om efter någon annan som kan hjälpa mig 2 dagar i veckan med att ge Tubbe
motion och sköta honom. En sak jag tycker är skitjobbigt... jag vill ju helst sköta honom själv egentligen.
 
Diskusionen var uppe igår här hemma om vad som ska hända nu.
Det finns två alternativ... antingen försöka hitta en medryttare eller flytta till ett stall med mera service.
Får erkänna att det kändes ganska jobbigt att diskutera det... Eftersom vi pratade om det här långt innan barnen kom.. och kravet från min sida när jag gick med på att skaffa barn, var just att jag skulle kunna fortsätta ungefär som vanligt med Tubbe. Det var inga som helst problem... då. Nu är läget lite annorlunda och Patric har börjat träna ganska mkt igen... så självklart vill han ju göra det när han slutar jobbet. Vilket jag har förståelse för. Men när barnen planerades var inte träningen så viktig som den verkar ha blivit nu...
 
När vi kommer till planering förstår jag att vi ser ganska olika på saken... jag tänker ju att för att vi båda ska få utöva vår hobby krävs planering som behöver följas. Tex. för mig skulle det kunna se ut såhär;
Måndag; vila.
Tisdag; ridning.
Onsdag; ridning,
Torsdag; vila.
Fredag; ridning. Lördag; ridning. Söndag; ridning/tävling.
Har då en tanke om att tisdagar och fredagar har jag en medryttare.
 
Patric tänker väl ungefär detsamma men är lite mera spontnare än mig känns det som. Inget fel i det...
MEN (vet att han inte gillar när jag säger det) de dagar jag har vila inplanerad på Tubbe eller medryttare kan jag ju tycka att det vore grymt om han passade på att träna så att jag ska kunna åka till stallet hyffsat tidigt (vardagarna, vilket inte blir så många dagar) mina stalldagar... och inte behöva vänta på att han först ska träna.
Men nu  kommer ju i och för sig våren och sommaren med ljusare tider, så kanske att det inte kommer kännas lika jobbigt att åka till stallet lite senare eftersom det fortfarande är ljust ute på kvällarna.
 
Vet att det kommer lösa sig och vi kommer komma fram till något som funkar bra tillslut.
Kände mig lite besviken bara när diskusionen kom upp och allt kändes helt annorlunda nu plötsligt jämfört med hur det var innan Moa & Ida föddes. För då kändes det som om det inte var några som helst problem... bara det blev barn i familjen var alla önskningar uppfyllda...  Med det menar jag såklart inte att Patric inte ska få ha någon hobby alls... men det var ju precis det här jag var orolig för. Jaja, det löser väl sig.
Nu tar vi en sak i taget. Först får jag se om jag överhuvudtaget hittar någon medryttare. 
 
Den här gången kommer jag välja med omsorg och ta god tid på mig... Fick inte jätte många svar förra gången när annonsen var ute på hästnet, och kände mig då tvingad att välja någon... (inte för att det inte blev bra men ändå)  Den här gången behöver jag hitta någon som kan vara medryttare under en längre tid och som inte har några tävlingsambitioner direkt utan som helst är ute och skrittar eller kanske busar lite i skogen, eller bara
vill sköta och pyssla om honom helt enkelt. En person som verkligen är intresserad och har tid att spendera på honom. Han är en häst som kräver stimulans för att vara lycklig och nöjer sig inte med 15-20 minuters skritt eller jogg i padocken få dagar i veckan.
 
Det blev ett långt inlägg det här... men det var skönt att få skriva av sig lite och dela med sig av de tankar som surrar i hjärnan för tillfället.
 
Avslutar som vanligt med bilder. En från ett av de sista tillfällena jag satt på Tubbe som gravid.
och ett på mig och Idun eftersom det i onsdags (på datumet) var 2 år sedan vi var i Scandinavuim
tillsammans <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0