Sadelbekymmer.... IGEN och tävlingar.

Var ett tag sedam jag skrev nu igen.
 
Vad det gäller stallplats är jag kvar i Pixsjö. Efter att vi hade ett stallmöte lades det upp ett nytt förslag på fodringsrutiner som vi ska ha nu under sommaren... och det lät helt ok. Får väl testa å se hur det går. Än så länger håller han hullet helt ok. Men sommaren har ju bara börjat.. Vi får se.
 
Har hunnit med två tävlingar sen senaste inlägget och några träningar.
Flickorna har blivit 5 månader och ja... sommaren har kommit.
 
Jaja.. vi börjar väl med sadelbekymmret.
Nya sadeln låg bra... till en början. Men ju mer jag har ridit i den inser jag att den passar inte :(
Den har börjat glida bakåt. Så på nationaldagen när jag startade en LB:2 i Frillesås fick jag stanna på
framridningen och sadla om. Drygt. Tävlingen gick bra ändå och vi slutade på en 10e plats (av 27st) med 65.5 %.
Detta trots att jag placerade diagonalerna fel och fick 2p i avdrag. Så jag var nöjd. Tubbe skötte sig bra. :)
 
Sedan har vi hunnit med att träna mellan tävlingarna oxå. Det har gått bra och på de flesta träningarna har han känts riktigt bra!!!! Det har varit jättekul! Snart ska vi starta LA3 och 4 :) Det går framåt sakta men säkert :)
Vi övar öppna och sluta och försöker öva på att samla galoppen lite mer emellanåt oxå.  :)
 
Träningen i Torsdags var bra... men till en början var vi sega som cola både jag och hästen... Han kändes bara motsträvig, särskilt till höger som vanligt. Men jag fick igenoim det hyffsat och mot slutat av lektionen gick det riktigt bra. Han längde i traven som aldrig förr! Men sadelkräket låg dåligt... och jag fick sadla om efter att ha värmt upp.
 
I fredags red vi ut en liten runda och skrittade och travade lite med Wilma & Dilba.
 
På lördaen var jag först funktionär på ponnytävlingarna på klubben sen for jag till stallet för att träna lite inför gårdagen. Men jag kände ganska snart att det här blir inte bra. Han krånglade och ville inte fatta vänster galopp, bjöd as kasst i höger... men det gör han ju i bland. När jag väl manade på honom till höger bytte han till korsgalopp och höll på å krångla. Hade lånat ett "gummiundelägg" av Wilma till sadeln... så den låg förvisso på plats ganska bra. Men känslan var att det nog inte skulle bli några super resultat på gårdagens tävling.
En LA:1 på hemmaplan på Olsegården.
 
Lät honom gå en stund i padocken på förmiddagen för att han skulle få äta lite gräs och känna sig mätt å glad.
Kanske var det dumt... vad vet jag. För han var ju såklart rätt slö efter det.
Men det är en svår balansgång när man ska på tävling med min herre, för antingen blir han spänd och lite hastig, eller som nu seg som cola och bara motsträvig. Han kändes ok på framridningen om än han var rätt slö så tyckte jag vi tuffade på rätt bra. Brukar värma upp mycket i galopp för då spänner han va fortare. Gjorde som vanligt och körde galoppuppvärmning. Men han fick aldrig till en mjuk bjudning igår... han kändes bara off.
Väl inne i kollekten var han som en bunke halvtorkat klister... det var som att jag puttade honom runt, Han gav inga jätte reaktioner trots at jag emellanåt fick trycka till honom rejält med sporren. Han var bara trög och inte mottaglig för vad jag bad honom om. Slö men ändå spänd... svårt att förklara.
 
Kom in på banan och gjorde så gott jag kunde. Men bjudningen kändes ojämn och ibland kändes det som att vi skulle stanna när som helst. Vilket INTE e likt Tubbe. Fick ganska bra procent trotsomständigheterna... men det räckte inte långt. 65.7% fick vi ihop. Fick 7or på båda skänkelvikningarna :) Det var jag väldigt glad över då det har varit lite av en svårighet... han flyttar sig lätt, men vill gärna ta baken först... så det var kul att de funkade såpass bra i går :) Ena längningen kändes bra oxå... men låååångt i från det han visade på träningen i torsdags tyvärr. 
 
Aja... det blir till att kolla upp sadeln i dag. Värma om järnet i den och kanske stoppa om den lite...
och hoppas på det bästa. Annars blir det till att leta sadel IGEN :(
 
Idag ska jag till tandläkarn och laga hål i en tand oxå... :S Fy bubblan har inte lagat hål sen jag var typ 8 år.
Usch... gillar det inte, men det är bara att lida sig igenom det och hoppas på att bedövningen tar bra. ;)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0