Det här med stall...

Det är väl varje hästmänniskas dröm att ha eget stall... så även min.
 
MEN... med eget stall kommer ett stort ansvar... då är du kanske helt ensam, du får sköta ALLA fodringar själv, ALLA in/utsläpp... och om du mot förmodan skulle vilja resa bort... vem ska då sköta hästarna?
Nä... det är rätt gött att vara inackorderad. OM det är ett stall med bra folk och fungerande upplägg och regler.
 
Efter mycket funderande fram och tillbaka satte jag igår ut en liten annons på en fb sida där man kan söka stallplats alt. annonsera ut stallplats. Jag har bestämt mig för att försöka finna en stallplats med lite bättre bete över sommaren åtminstone. Men att hitta något som uppfyller mina önskemål e ju inte lätt... Jag önskar;
Bete, boxplats, sadelkammare med lås, spolspilta med varmvatten helst..., padock och bra ridvägar. och allt detta  i närheten av Tvååker. Allt till en rimlig slant... Eh.. ja... kan ju bli svårt. Med tanke på att vi har det mesta i nuvarande stallet... förutom varmvatten eller en bra padock och BETE. (om man frågar mig iallafall)
 
Patric och jag har diskuterat det här sååå många gånger... Han vill att jag ska försöka flytta till ett stall där det ingår mer service de dagar som Tubbe vilar (dvs. mockning, utfodring, in/utsläpp 2dgr/vecka) så att jag kan vara hemma från stallet helt de dagarna. Visst vore det nice... nu ingår endast morgonfodring och utsläpp och sen kvällsfodring enl. överenskommelse.
 
Känns jätte konstigt att lägga ut en annons där man letar boxplats/bete. Jag vill ju inte flytta från mina stallkamrater, jag tycker ju om er allihopa... och Tubbe trivs det vet jag. Men stundtals känns det som att jag inte har något val längre. Jag är en människa som gillar ordning och reda, klara regler som ALLA håller sig till... vare sig man tillhör husets folk eller man som jag är inackordering. Vi har haft möten då och då i stallet för att diskutera igenom tillexempel rutiner inför antingen installning på hösten eller utegångsrutiner inför sommaren.
Vi kommer alltid fram till något bra som vi är hyffsat överens om. Ändå är det inte alltid som detta följs sen eller funkar. Det är mycket irriterande för en sån som jag som inte vill ha en massa stök... utan fasta rutiner som bara rullar på. Det har varit en av de (för mig) svagaste punkterna i nuvarande stallet alltid.
Jag accepterar att alla vill sköta sin egen häst på sitt sätt... men det blir ju så mkt enklare om alla har ungefär samma tänkt. Varje år vid den här tiden uppkommer samma funderingar hos oss inhyrda. Jaha... nu upphör morgonfodring och utsläppsservicen. Hur gör vi nu...? För det finns inget klart upplägg.
Utan bete behöver dom stödutfodras, och alla har inte möjlighet att åka dit å ge hö varje morgon. 
För min del blir det dessutom svårt som jag skrev igår att få i Tubbe så mkt mat som han behöver,
eftersom han går tillsammans med två andra hästar som inte är lika krävande i matväg som honom.
Hyran är densamma på sommar som vinter. Skillnaden är INGEN service på sommaren. Var och en sköter sin häst brukar det heta... allt går alltid att lösa... men det är rätt frustrerande ibland att ha det så.
 
Är rejält kluven...
 
Fick tips igår om en ledig plats i ett stall in närheten... där finns det mesta.
Men helt ärligt är jag livrädd för att flytta... mista platsen jag har nu bland personer jag gillar att rida tillsammans och umgås med, om jag inte slkulle trivas på nya stället vad händer då?? :O Största plusset i stallet jag fått tips om är servicen.. och bra ridvägar samt en bra padock. Minuset är; en ganska liten sadelkammare som inte ligger i direkt anslutning till stallet.
 
Har ju skapat mig lite egna rutiner kring vad Tubbe äter också... Vi köper hö hos Janne och hans familj som jag verkligen gillar. Hämtar hö ca. 2ggr/månad (20 balar åt gången) Höet håller bra kvalité och dom är så himla goa och hjälpsamma. Flyttar jag får Tubbe börja äta hösilage... :/ och Janne får inte sälja mer hö till mig...
Gött att slippa köra och hämta hö visserligen... men ändå.. Svårt. Får väl suga lite på karamellen en stund.
 
Under den här stunden jag suttit här och skrivit har jag redan hunnit bestämma mig för att flytta och
sedan ångra mig... typ 5 ggr. Som sagt... svårt.... ;(
 
 
 Tubbe med sin bästis, Carillo. <3
 
 
 
 
 
Petra
2016-06-13 @ 11:01:10

Intressant läsning. Jag håller verkligen med dig angående stall. Väldigt skönt att vara inhyrd men ändå kunna påverka. Det är inte lätt att hitta där allt stämmer. Tror också att olika perioder i livet passar olika saker. Just nu har jag hittat ett stall som funkar super för mig som småbarnsförälder, heltidsarbete och renoverar vårt hus, samt att familjen vill ha lite av min vakna tid också :) . Ibland måste man nog våga bryta upp tryggheten för att skapa en ny trygghet och då även reflektera över sina tidigare val. Går alltid att flytta igen tills man hittar rätt. Kommer lösa sig på ett eller annat sätt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0