Stallfest, hopptävling och sadelprovning.

Det händer grejer hela tiden känns det som... men det som nämnts ovan är väl i huvudsak det jag tänkte berätta lite om i detta inlägg. :)
 
I lördags blev det en heldag i stallet. Då var det dax för Pixsjömästerskapet :)
En av mina goa stallkamrater hade hittat på lite fiffiga grenar vi skulle utföra tillsammans med våra fyrbenta vänner. tex. öppna och stänga "grind" till häst, hoppa en mindre bana, plocka tennisbollar från hinderstöd och lägga i en tunna. (funkade som idioten man gjorde på gympan ungefär) Det var mycket kul alltihop... jag och Tubbe hade väl inga jätte framgångar...men det är inget jag lägger så stor vikt vid ;) Det var bara sååå kul :D
Allt avslutades framåt kvällningen med grillning och eftersnack med lite prisutdelning.
Första pris fick Emma & Lukas, andra pris gick till Jennifer & Idun och tredje priset knep Birgitta & Carillo :)
En mycket lyckad dag! Tack Angelica för att du hade ordnat detta så himla bra! <3
 
I går var det dax för ytterligare ett äventyr. Klubbmästerskap i hoppning på Tvååkers kör & ridklubb.
(nu undrar ni väl va tusan vi gjorde där... men det var så att det blev inget mästerskap förra året så därför tog dom det nu. och då hade vi rätt att vara med eftrsom vi var medlemmar 2014)

Var ganska nervös på morgonen... och undrade och undrade nog lite va jag hade gett mig in på...
Är ju rätt mesig när det gäller att hoppa. Men nu fanns det ingen återvändo.
Hade med mig Wilma (stallkompisen) som coach och hästskötare. Tack o lov för det! :)
Hon gjorde att bra jobb med att guida mig på framridningen :)
 
Uppvärmningsklassen var en clearround och där hoppade vi enbart 60cm...
mest för att jag ville visa honom banan.
Den gick väldigt bra och vi var felfri där. Han var pigg och spänd!
men han hoppade allt utan någon större tvekan :) Hade en sjuhelsikes adrenalinkick när jag kom ut från banan...! Oj oj... :D Flåsade nog mest och skrattade innan jag kunde få fram någon vettig mening. :D
Sedan fick vi lite över en timmas paus innan nästa start. Inför själva klubbmästerskapsklassen var jag ganska nervös då med... Bana på 80cm... det har vi ju inte hoppat på länge... ja jo ett par enstaka hinder på träningen... men inte en bana på typ 12 hinder... :O
 
Fick bra hjälp av Wilma.... så efter några skutt på framridningen kändes det enormt mkt bättre! :)
Så var det min tur... Som vanligt känns det som att allt går jätte fort... men i själva verket gör det nog inte det.
Tubbe hoppade högt över hindren... och det kändes helt okej... han var ju bra iallafall :D Mig kan vi ju diskutera... jag hängde nog mest med som en fladdrande disktrasa emellanåt *haha* men jag satt kvar i allafall.. ;)
Tyvärr hade vi två nedslag i grunden och fick inte fortsätta efter det 7:e hindret. Men oj va nöjd jag är ändå :)
Vi hamnade på en tredjeplats efter Emma & Lukas som vann och Jennifer & Idun som kom tvåa.
Det var jättekul och jag är väldigt nöjd med vår insats :)
 
Idag begav vi oss till Horsefarm för att prova ut en dressyrsadel... Fullt ös nu känns det som.
Var ganska förhoppningsfull när jag åkte dit... har ju längtat efter en ny sadel länge nu...
Emma följde med mig som sällskap :) Uppsakattat!
Anna la på några olika sadlar på honom... jag fick provrida 3st.
Först ut var en prestige. Den föll mig i smaken ganska fort... men den tyckte Anna in passade Tubbe tillräckligt bra och jag hamnde för långt bak tyckte hon. Tyvärr...
Provade sedan en begagnad (minns inte märket) den gav mig en bättre position över hästen... men den var inge bekväm tyckte jag. Sist ut blev en Spalding. Den fick jag med mig hem att provrida i.
Red lite i den när vi kom hem... men nja... ska jag vara ärlig så är det hitills ingen wow upplevelse. Tyvärr.
Önskemålen för en ny sadel är stora knästöd och ett mjukt säte. Vet inte om jag är för kräsen kanske... men efter att ha haft skavsår i baken efter en timmas pass i min gamla sadel så vill man hitta något som ger en mycket behagligare känsla! Som gör att man vill rida dressyr...
 
När jag satt och red i padocken i eftermiddags kröp tanken fram om att hoppning är behagligare.
Visst är det svårt.... men där behöver jag inte känna att jag pressar honom på samma sätt som jag gör när jag rider dressyr. För hoppa tycker han är jättekul! Den seanste tidens dressyrpass har inte varit superroliga... han står emot och jag hittar inte fram till den ärliga avslappnade bjudningen som jag behöver. :/ Det känns mest som vi står och stampar på ett och samma ställe hela tiden och han känns mest obekväm. Jaaaa.... jag veeeeet.... att jaag ska sluta gnälla och att det är något vi kommer komma igenom så småningom men just nu är motivationen död.
Önskar att jag hittar en sadel snart som gör att man som sagt vill rida dressyr... och hästen känns glad och positiv! :) men efter i dag känns det som att det kommer att ta tid... synd att man inte är miljonär. :S
 
Det känns helt galet när man börjar jämföra vad saker o ting kostar...
Ska man ha en helt okej sadel så handlar det om minst 20.000kr!
Det kan jag ju för sjutton få en hyffsad vardagsbil för! Känns helt sjukt! Ridsport är kul... och det är det jag vill hålla på med... men fy f*n va dyrt allting omkring hästar är!
 
 
 Tubbe på klubbmästerskapet igår :)
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0