Sjukstuga

Det var återigen ett tag sedan jag var inne här och skrev av mig.
 
Just nu har vi sjuktstuga här hemma. Alla fyra är förkylda och febriga.
Det har varit några nätter med sämre sömn nu, natten till tisdagen var Ida konstant ledsen.
Så vi fick turas om att vara upe med henne. Så jag fick stanna hemma i tisdags från jobbet.
Ingen av oss hade ju sovit så vi var dödströtta.
 
Testade efter att tips att sätta färsk skuren lök under deras sängar i tisdagskväll. Det skule tydligen hjälpa.
Och ja... det gjorde det nog. För den natten sov de. I natt var det lite oroligt igen och de vaknade lite då o då.
Jag har blivit dunderförkyld. :/ men det går la över det med... så för tillfället är vi rätt ynkliga alla fyra ;)
 
Har skaffat mig en ny medryttare till Tubbe. Det går himla bra! :)
Skönt att ha hjälp som i tisdags när man själv e rätt trött å helst bara vill va hemma :)
Tack Camillaför att du tar hand om Tubbe så bra :)
 
Vi fick revansh på årets sista tävling också.
Det var en LA:1 på hemma plan. Framridningen blev allt annat än bra... blev sen i väg från stallet och hade knappt 20 minuter på mig att rida fram. Som tur är har man en riktigt bra stallkamrat som kom till undsättning och hjälpte mig att snabbt lasta ur och hålla hästen medans jag klädde mig, (Patric och småtjejerrna var inte med denna dag)
Tack Wilma <3
 
Väl inne i ridhuset är det bara att inse att man egentligen inte är helt färdig framriden... och nu är det bara att bita ihop och göra det allra bästa av situationen ;) Inledde inte på bästa sätt... halten blev lite sned och Tubbe var snedställd enligt domaren, så vi inledde med 5.5. Men det hämtade vi upp och resten av protokollet bestod mest av 7 or :) Det kändes helt ok genom större delen av programmet, med tanke på stressen innan liksom.
Vi red ihop 67.1% vilket sen gav oss en tredjeplats :D Äntligen en placering igen! Det behövde jag för mitt självförtroende! Så årets tävlingsäsong avslutades på bästa sätt.
 
Nu ska vi inriktia oss på träning hela vintern så att vi är riktigt vassa på LA:3 o LA:4 i vår ;)
 
Vi har även hunnit med att hoppa en clearround. HU jeda mig va kul det var!
Tubbe var såååå glad, han bjöd på alla hinder han såg <3 och hoppade med god margnal kan man säga :D
Det var verkligen en energikick och jag det blev två felfria rundor, en 60cm och en 70cm. :D
 
För en vecka sedan hade Tubbe besök av en kiropraktor. Mest för at bara kolla upp honom. :)
Det var spännande, och även om jag tyckte det kändes som lite hokuspokus så såg Tubbe ut att trivas.
Han gäspade och tuggade nöjt. Inga större fel på honom. Han var lite öm och i det område där sadelns säte slutar. Ländryggen? Ärligt, jag vet inte exakt vad man kallar den delen. Men kiropraktorn knackade lite med hammaren där och typ masserade lite. sen var han lite sned oxå i bakdelen. Så det rättade han till.
Efter detta blev det 3 dagars vila, sedan tre dagars skritt. Han har varit superpigg varje gång vi ridit.
Igår red jag en sväng på vad vi kallar fyrhjulingsslingan (en uppgjord terrängslinga i skogen) som vi fått lova att rida på. Det var första gången på en vecka han travades under ryttare. Vet inte om det beror på vilan eller det kiropraktorn gjorde... men jäklar var han tog i bakifrån. Det var som att han svävade. Helt amazing att rida.
Red på hackamore, vilket han brukar bli lite tung och stark på, men så kändes det inte igår :)
En riktig fröjd var det att rida :) Han gjorde självmant riktigt fina travlängningar... och det kändes som sagt verklgen som kraften kom bakifrån och att han fick ett riktigt sväande steg. Som en helt ny häst... min grand prix häst :) *haha*
 
Idag blir det ingen ridning. Jag är för trött. Camilla den stackan är oxå sjuk... så idag åker jag och mockar sen får Tubbe roa sig själv i hagen idag.
 
På lördag ska jag åka med och provrida en häst åt fd. svägerskan. Ska bli såååå spännande! :)
Hon hade på tal om det en riktig superdag senast vi sågs. Hon och Nizze (hästen hon har på foder) satte personbästa och red i hop 65%!! Vi som känner ekipaget väl och skådade ritten grät tillsammans med henne efteråt av lycka. Jag vet hur hon kämpat, det är ingen enkel häst de där... Så att se henne sätta en riktigt bra ritt var sååå sjukt underbart och känslosamt. Jag tror knappast jag andades under tiden hon red... <3
Och ja.... nu pratar vi inte om nån grand prix tävling utan en vanlig Lokal LC-LB. Tänk så underbart att få vara sååå lycklig över något som kanske för andra kan verka så basic och oviktigt. Jag älskar såna stunder. <3
 
Har även gjort ett konstaterande.
Nu när ens egentid blir allt viktigare allt eftersom barnen kräver mera....
så har jag insett att jag måste bli/har blivit mer ego. Jag märker att jag mer o mer, omedvetet faktiskt,
väljer vilka jag vill umgås med. Jag har slutat oroa mig för mycket över vad andra tycker, jag undviker människor som jag vet suger energi. Jag behöver nämligen den till annat. Jag mår så mkt bättre av att umgås med människor som får mitt liv att känns okomlicerat. Jag har slutat tycka synd om andra... man har makten över sitt egna liv... om man år efter år brottas med något som inte funkar och mår dåligt över det då måste man ändra på något. För vem mår bra av att hela tiden jobba i motvind? Nä... så länge det är något man faktiskt kan påverka så har jag slutat tycka synd. Även människor som själva sätter sig i en svår sits och inte verkar förstå andras resonemang kring det har jag valt att ta avstånd från. Vad hjälper det att lägga enrgi på någon som ändå inte lyssnar när man vill hjälpa? Nä... jag mår som bäst när jag umgås med de jag anser är okomplicerade. Människor med samma intresse, människor som faktiskt bryr sig om mig, människor som helt enkelt gör mig lycklig. Alla ni.... Tack för at ni finns <3 jag tror ni känner på er vilka ni är.
 
Dags att krypa ner i soffan en stund innan tjejerna vaknar. (de sussar utomhus i sin vagn)
Oldsen fick äntligen komma till vintervilan igår kväll... sååå gött, nu slipper jag tänka på det oxå när regnet faller och det är sisådär en 4 grader. Inget dåligt samvete kvar för det... nu har han tak över huvudet. <3
 
Tack o hej för den här gången :)
 
 
 
 
Petra
2016-11-11 @ 16:02:06

Håller helt med dig. Bättre få energi av de man umgås med än att någon stjäl energi av en.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0